Forskningen peker stadig mer i retning av at spillbasert læring virker positivt inn på hvordan barn lærer fag som matematikk.
Alle voksne husker nok fra barneskolen at matematikk var det faget som krevde mest øving. Det norskutviklede mattespillet Numetry har som mål å gjøre barns matteøving så morsom og engasjerende som mulig gjennom spill.
Mattespill med astronauter
Numetry er et historie- og karakterdrevet mattespill for barn, lagt til romskipet Magellan. Sammen med resten av mannskapet på romskipet skal spilleren redde en gruppe astronauter som har forsvunnet i det fjerne solsystemet Matema. For å komme seg videre i spillet må man løse ulike oppdrag i form av matteoppgaver.
Les også: Jakob (10) lærer matte ved å spille seg gjennom verdensrommet
Tanken bak mattespillet er å vise barn hvor gøy det kan være å lære, kunne og bruke matematikk. De faglige aspektene pakkes inn i engasjerende kapitler og oppdrag, utforskning av et mystisk og fremmed solsystem og en spennende fortelling hvor man blir kjent med en rekke karakterer underveis.
Skiller seg fra andre mattespill
Mens andre mattespill for barn nesten like gjerne kunne vært oppgaver i en tradisjonell mattebok, tar Numetry på alvor alt det som gjør at barn elsker dataspill. Vi byr på en god historie, morsomme og interessante karakterer, og, ikke minst, gode og varierte oppgaver underveis i spillet. Det er ikke bare en malplassert animert figur som er tilstede for å heie og motivere – det ligger en historie bak mattespillet som barn lar seg engasjere av.
Les også: Dataspill – mer enn bare passiv aktivitet
For å gjøre det bra i Numetry, blir både barnas spill- og matteegenskaper satt på prøve. Vi pleier å si at Numetry kan ses på som en flysimulator for piloter, bare at det gjelder matematikk for barn. Mattespillet gir barna muligheten til å rømme vekk og skape sin egen verden der deres regler gjelder. Barna blir en aktiv deltaker i læringsprosessen, og spillet er en risikofri sone hvor det å gjøre feil går helt fint – akkurat som i en flysimulator.
En effektiv måte å lære matte på
Numetry er en del av en ny måte å undervise skolefag på: Spillbasert læring. Forskning og praksis tyder på at dette er en effektiv måte å lære barn fag som matte. Grunnene til det er mange: Så lenge spillet er bra, er det langt vanskeligere å bli distrahert fra et spill enn for eksempel fra en bok. Dessuten blir barna ofte sittende lenge og øve matte – noen ganger uten å tenke over selv at det er nettopp det de har gjort.
Les også: Mattespill er en suksess i barneskolen
En annen fordel er at barna blir aktive deltakere i læringsprosessen. Det åpner for dyp læring som både ufarliggjør og motiverer. Dersom barnet gjør en feil i Numetry, oppmuntres det til å prøve igjen. Det fører til at elevene opplever mestring, og som nevnt bidrar det til at de ofte klarer å bli sittende stille og konsentrere seg om spillet og matematikken over lengre tid. Og best av alt: Sjansen er stor for at barna blir litt bedre i matematikk etter hvert som de spiller Numetry.
Med andre ord: Målet med Numetry er at barn skal lære på en gøy og engasjerende måte, hvor de ser resultater umiddelbart.
Artikkelen fortsetter under videoenhttps:
Utviklet i tett samarbeid med lærere og barn
Numetry utvikles i Norge og har base i Bergen. Spillet er utviklet i tett samarbeid med både barn og lærere. Elever og lærere på skoler over hele Norge gir tilbakemeldinger hver gang det kommer en ny versjon av spillet, og vi har flere lærere og pedagoger i teamet vårt som bidrar til å kvalitetssikre de faglige og pedagogiske delene av spillet. Blant annet har vi den kjente mattelæreren og forfatteren Håvard Tjora med på laget. Han bidrar aktivt i utviklingen av spillet.
Les også: Digitale læringsressurser i kraftig vekst
Spillet er utviklet med basis i fagfornyelsen og læreplanen for matematikkundervisningen for barn på mellomtrinnet (5.–7. trinn), og passer primært for barn mellom 9 og 12 år, men også yngre barn kan få godt utbytte av mattespillet.